söndag 27 mars 2011

Ond bråd död följde i bantningens spår...

I lördags morse kom vi underfund med att hungriga katter jagar. Kanske därför Tjockisen och den andre inte jagat sen före jul? Dom är liksom nöjda ändå, det duger typ med några flugor för skojs skull. I lördags väcktes jag av Cesar (Tjockisen) runt fyratiden. Mindre kul. När jag ändå var vaken passade jag på att gå på toa i källaren...

Där nere, i ett hörn satt Morris och morrade dovt åt Cesar. I munnen hängde en mus, en väldigt död mus. Försökte man komma nära sprang han iväg, med musblod droppandes på mattan.

Fräscht liksom. Fyra på morgonen. Vad gör man?

Ut med Cesar. Ropa på Jacob. Jacob bär ut Morris, fortfarande morrande och med musen i munnen. Armarna var helt sönderrivna efteråt!

Frampå morgonen hör jag prassel och ljud från verandan. Orkar inte bry mig...

När vi går upp visar det sig att någon - vi gissar Morris - har fångat en fågel och lekt med den på verandan. Fjädrar överallt! Man liksom "Hallå, det är inte påsk än!" Städa igen... Plocka upp fågeldelar och sopa dun. En talgoxe var det visst.

Ikväll när Jacob pluggade och jag sydde, hörde jag svaga pip från källaren. Mycket riktigt har Morris en mus till!

Ett nytt försök att få ut katten och musen utan att bli allt för klöst, min tur att se ut som om man sprungit genom en taggbuske. Tyvärr tappade han bort musen på verandan! Vi såg att han satt och lattajde med den, men sen satt han plötsligt där ensam och jamade. Klant...

I alla fall stämmer slutsatsen: hungriga katter jagar! Tack veterinären för det!

Annars har vi ätit middag med farmor och farfar, i Alsike med tjejerna, Samuel och mor och far. Mys.


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar