måndag 21 mars 2011

Valentins stol

Äntligen är den klar! Lille Valentin döptes i maj förra året, mitt i betygsättningen, och fick därför ett presentkort på sin dopstol. Tanken var att jag skulle hinna sy den på sommarlovet, sen efter flytten, sen på jullovet... I alla fall innan han fyllde ett år!

Han fyllde ett år nyligen, men inte var stolen klar... Stackars Tin-tin!

Stolen är en poäng-fåtölj från Ikea som skulle få nytt överdrag med Mumin på. Låter ju lätt som en plätt!

Typ allt som kan gå fel har gått fel... Det tog ungefär en dag att göra dekoren, sen skulle den "bara" sys ihop. För icke sykunniga blir det lätt lite tekniskt, men i korthet kan man säga att jag mätte rätt, tvivlade på min egen förmåga att mäta rätt, klippte bort lite och huxflux var den för liten! Väldigt mycket för liten. Eftersom jag inte svär så sa jag alla andra fula ord jag kom på. Sen måste ju problemet lösas... Lätt som en plätt? Jag tvivlar...

Jacob sa att jag kanske kunde lägga på lite på kanten. Nåt rött så den blev lite mer "Ferrari". (Hos oss uttalas det med överdriven italiensk accent: Fe-rrrr-AA-ri.) Efter ytterligare frustration och många många sprättningar, är den klar. Och jag är så irriterad på den usla stolen att jag inte ens är nöjd med att den är klar!



Så här blev den i alla fall...

Dagens sötaste citat kommer från matsalen. Pojke ska ta vatten, ser flicka som också ska ta vatten. Flickan har röda Converse på sig. Pojken ger, utan minsta smörighet, flickan komplimangen:

"Vilka fina skor du har. De har en så fin lysande röd färg!"

Naw! Undrar om han vet hur många pluspoäng man får för att berömma en flickas skor?

Och ja, stolen blev lite mer "Fe-rrrr-AA-ri"...

- Posted using BlogPress from my iPhone

3 kommentarer:

  1. Ibland ger man sig på projekt som man kan ångra ite efteråt. Som jag har gjort, lovat sy balklänningar år efter år fast jag inte alls vill men i år sa jag NEJ! Stolen blev i alla fall fin tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Den vart riktigt fni och vilken fin kommentar. Hatr tänkt flera gånger att det måste vara riktigt roande att jobba med barn, man borde höra rätt många roliga kommentarer :)

    SvaraRadera
  3. Underbart vacker blev den! Jätte fin. Jag skulle bli fantastiskt glad av en sån stol. Både mumin och lite Ferr-AA-rri. Men mest för att det e mumin. KRAM /Madde

    SvaraRadera