lördag 7 januari 2012

En "ledig" dag

En helt ledig dag med Jacob. En extra lördag! Vad gör man då? Vi bestämde oss för att hoppa över gudstjänster och jobba hemma. Dagen började med långfrukost och avslutades med film och popcorn. Men däremellan hann vi få upp den sista utelyktan och måla tvättstugan.

Tvättstugan var tänkt som ett enveckasprojekt i somras, men så blev det inte... Jag tejpade klart runt alla uttag och täckte över vattenpumpen medan Jacob monterade lyktan ute. Sen började jag rolla med miniroller runt uttag och rör. Det är hemskt många rör i taket där och väldigt mycket el på väggarna. Eftersom jag inte har världens längsta tålamod beslutade jag raskt att måla in alla elkablar. Vitt och enkelt!

Det tog en evig tid att måla! Först hittade jag ingen stor roller men sen gick det lite bättre! Jacob hann också plocka lite i verkstaden så att vi kan ge oss på att rengöra diskbänken som stått ute över sommaren, hösten och vintern... (Det skulle ju bara ta en vecka!)

Under tiden vi målade tak och väggar kom vi ihop oss om det där med tålamodet... Jacob ville måla två gånger för att det inte skulle bli flammigt. Jag var trött i armarna och orkade bara måla en gång. Efter en stunds tryckt stämning och lite prat om känslor gick vi upp och åt i stället. Bra val visade det sig eftersom vi för det första blev sams så snart vi fått mat i oss och för det andra hann färgen torka. Och den var inte flammig! Hurra! Vi kom undan med en strykning alltså!

När jag fått mat i mig fick jag ny energi och tog tag i de mycket äckliga icke-städade fönstren. Där fanns åratals fluglortar och annat snusk. Men nu är det rent! Och tätat för när jag ändå höll på kunde vi lika gärna klistra dit p-list också! Jag fick sån fart att jag vips hade skurat vattenpumpen också och torkat av alla rör i taket. Så rent och fint det blev!

När vi gjorde fönstren hände en liten olycka, en av mycket få gånger min älskling tappar humöret med mig. Jag fastnade i vattenslangen som ska gå till diskbänken och plötsligt sprutades vi ner av iskallt vatten! Då blev han inte så glad.., Men det gick över fort och vi började skratta! Helt blöta ända ner i skorna!


Så här såg våra kläder ut efteråt.

Idag bär det av till Ikea och bauhaus för inköp av färg och bänkskåp. Vi har en plan...

- Posted to BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar