tisdag 8 maj 2012

Och lugnet fortsatte på måndagskvällen

Hade en lugn hemmakväll - något jag inte haft på länge. Den här veckan är Jacobs jobbarkompis på semester och Jacob kan ha arbetsbilen hela vägen. Såklart passar jag på att åka med, vi ska ju åt samma håll! Hans firmas ena lokal ligger precis bredvid mitt jobb till och med. Nackdelen är att jag måste sluta vid 16 om jag vill åka med hem. Fast om jag, som igår, klev in genom dörrarna klockan 7, så hinner jag ju med allt som ska göras ändå... Fördelen är ju helt klart att jag kommer hem i vettig tid! Idag hoppade jag av på vägen så Jacob skulle slippa köra en omväg, men har jag möte till kl 17 och träning efteråt, så idag får jag ta bussen hem.

Vettig tid skapar plats för lugn och ro. Den saken är säker. Vi lagade mat tillsammans, ost- och skinkpaj. En överbliven mozzarella från förra helgen och skinka från Samuel och Josefines bröllop hittade vägen ner i pajen, tillsammans med lite ädelost, strimlad färsk basilika (också kvarbliven), vanlig riven ost och äggstanning. Pajbottnen gjordes på vete- och gramhamsmjöl och matolja, så blev det i alla fall en aning nyttigare. Tyvärr är min mobil på mobilsjukhuset, så jag har inget kort just nu, men det vi la upp på tallrikarna med sallad, salladslök, fetaost och champinjoner och dekorerade med basilika. Dressing på balsamico och olivolja samt lite flingsalt på toppen. Värsta snygga uppläggningen och det smakade mu-ums! Vi bakade också italienskt lantbröd och småtittade på Vem vet mest. Brödet blev gott, men lite väl salt. Det var ett nytt recept och vi blev nog inte helt nöjda. Men nu har vi ju liksom fyra limpor av det, så det är väl bara att äta upp...

Jag hann tvätta, sy på mitt senaste projekt och sitta en stund i soffan framför brasan tillsammans med Jacob som hann vara i verkstaden och sortera sina borrar när jag sydde. Bästa möjliga måndagskväll alltså. Känner mig utvilad och mår bra i själen. Resten av veckan blir tuffare - men bring it on! Jag är redo (tror jag)...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar