onsdag 30 maj 2012

Att mäta fritt är stort, att mäta rätt är större?

Håller på att sy en present till Jacobs kusin som ska ha barn närsomhelst. Dom har väntat så länge att man liksom bara måste uppmärksamma det. Resultatet blir jättebra, men jag behövde vadd på metervara att stoppa i (ni som gissar vad det är - vilket är rätt lätt - säg inget, schhh...), närmare bestämt 90 cm. Så jag åkte till hobbyaffären på Gränby (talar inte om vad butiken heter eftersom jag egentligen gillar dom) och köpte precis 90 cm. Tänkte att det var dumt att köpa en meter om jag ändå skulle klippa bort 10 cm, och jag hade liksom inte lust att köpa massor av vadd heller... Så jag tog precis det jag skulle ha.

Det börjar bli knappt om tid att göra färdigt också, eftersom vi åker neråt på lördag och det är en hel del handsömnad kvar, så när jag satte mig ner i förrgår hade jag lite bråttom. Jag tänkte att det var bäst att kontrollmäta vadden, eftersom det brukar vara lite oexakt klippt. Jag har ju jobbat på tygaffär själv, så jag vet ju att man alltid tar i ca 5 cm extra för att man som sagt inte alltid klipper spikrakt. Det ska ju inte kunden behöva stå för.

Döm om min förvåning när det inte är 90 cm, inte ens nära! Ena kanten är 82 cm och den andra 85. Man kan nästan bli lite irriterad. Jag kan ju inte lägga i vadd som är mindre än överdraget! Så nu måste jag åka tillbaka till Gränby och byta. Som om jag har tid med det också... Igår hände dessutom ingenting, för jag glömde påsen hemma i hallen. Suck. Nu är det riktigt bråttom.

Det kommer att bli väldigt bra i alla fall. Jag är MYCKET nöjd! Det blev inte rosa eller blått utan turkost och brunt. Passar till båda sorterna, jag har ju ingen aning om vad det blir.

Ser fram emot bröllopet på lördag (inte kusinen utan kompisar). Inte ofta man går på ett bröllop i veckan! På söndag ska vi till kusinen och klappa på magen...

2 kommentarer:

  1. Inga-Lill Karlsson30 maj 2012 kl. 09:47

    Det blir nog jättebra , med presenten,lite nyfiken kan jag säja!!! Ha det så bra på bröllopet och hälsa till Tesa o Mattias från oss i Nås.Många kramar fr. svärmor

    SvaraRadera
  2. Perfekta färger!! Vi ca i en tygaffär tillsammans o hon e såld på brun o retro färger:).

    SvaraRadera