fredag 11 maj 2012

Regn och spöregn och en lintåga

Idag har jag varit på studiebesök på Disagården med två grupper från åk 5. De fick en rundvandring på friluftsmuseet och sen fick de prova på att bereda lin. Den första gruppen fick uppehåll. Jag blev bara lite fuktig om fötterna för gräset var blött sen natten.

Den andra gruppen fick ihållande spöregn. Det regnade så leran skvätte långt upp på mina stövlar, som inte var gummistövlar utan läderstövlar... Blev helt blöt... Nästa gång ska jag ta gummistövlar även om det är strålande sol...

Det fanns heller ingenstans att värma mat, bara ett matsäcksrum. Tur att jag fått med mig pizza i en låda och inte typ korv stroganoff. Jag kom på sent igår att jag inte skulle hinna tillbaka till skolan och äta utan skulle få äta lunch där. Hade jag vetat att det skulle ösregna hade jag tagit med en macka istället! Kall pizza och ihållande regn... Tur att man inte har anlag för depression.

Men själva linberedningen var rolig. Första gången tyckte jag genomgången var så lång. Hon pratade så långe om sådden och planteringen så det blev lite utdraget. Ungarna vill ju klämma, känna och jobba! Andra gången tog hon det lite kortare och pratade mer om själva linet, och det blev mycket bättre! Tyvärr var det ju som jag redan nämnt regnigt och för att få bra resultat ska ju linet vara så torrt som möjligt. Lin är en utmärkt fuktuppsugare, men det blev ju en nackdel en sån här dag. Det blev segt och svårarbetat för dom stackars barnen. Fast en sån här prova-på-dag fpr det väl bli som det blir...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar