torsdag 16 september 2010

Sista dagen på Uskavi

Sista morgonen.. När klockan ringde hörde jag inte ens den! Hade lite dåligt samvete när Lena gick upp och väckte ungarna och jag inte ens var halvvaken! Men efter ett tag var jag redo för frukost! Regnet öste ner och deg såg inte ut att bli bättre...

Efter frukost hade vi samling med Annika som gick igenom dagen Vi skulle bara gå 4 km till skillnad från igår när vi gick över en mil!

Efter några mindre stopp stannade vi vid ett dagbrott för man brutit silver.




Med Annika så går man nämligen en liten bit, stannar och får veta intressanta saker om svampar, lavar, mossor, stenar och träd. Annika vet allt!




Eleverna gör också observationer i skogen om olika saker. Då dricker lärarna kaffe och tittar på...

Lunch är såna här turer köttbullar och potatismos lagat på trangiakök. Vi åt vår vid en jättestor sandöken som tillkommit när människor slängt "skräpet". Det är alltså krossat berg som innehåller koppar och järn som gör att inget växer där.





Nästan lite skumt faktiskt... Mitt i skogen finns en sandstrand...

Vid det här laget regnade det bara lite. Det var nästan så man såg solen! Jag frös lite för jag hade gett bort min tjocka tröja till en elev som var genomblöt... Vi gick över kalkängar och såg var orkidéerna växer på sommaren.



Slutet på dagen, och sista fikat, var vid ett kalkbrott där det idag är en sjö. Det var jättevackert!











Väl hemma åt vi mat, packade, städade och for i den fina bussen hem. Vi satte på Livet är underbart, en italiensk jättefin film om kärlek under andra världskriget. Eleverna är för vana vid Hollywood... Dom tyckte den var tråkig!

Nu är jag hemma och ska sova, i min egen säng... Det ska bli så skönt! Imorgon är jag kompledig och ska sova, tvätta och vila!

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar