tisdag 12 oktober 2010

Fint besök och fräscha garderober

I helgen fick vi finbesök från Dala-Järna. Emmelie med Lilly och nyaste bebisen Sandra kom och hälsade på i nya huset. Det är så roligt när folk kommer, speciellt såna man inte träffat på länge och inte träffar så ofta. Fredagskvällen gick åt till att titta på Idol,i alla fall lite... Jacob stackarn höll på att dona och greja och hade lite svårt att varva ner, jag var jättetrött efter veckan (speciellt torsdagen) och Emmelie hade fullt sjå ned sina småttingar, så det blev inte så mycket Idol som vi ville. Men lite fredagsmys fick vi till i alla fall!

Lördagsnatten för Emmelie och Jacob blev tuff... Ungarna vaknade stup i kvarten, än den ena än den andra! Jag sov som en stock. Det är så skönt att sova! Hade nästan lite dåligt samvete när jag fattade att de varit uppe båda två!

Till frukost fick vi också en s.k. fontänspya från Lilly. Det kan tydligen hända när barn är förkylda, men hade aldrig sett nån själv! Helt plötsligt, mitt i en hostattack kom en, ja, fontän kan man säga. En rosa (proviva) flod som strömmade över frukostbordet... Så nu har vi lärt oss hantera det också. Nyttigt med besök!

Emmelie och jag tog i alla fall en riktig lång promenad. Vädret var inte strålande men friskt och skönt. (Man märker att man blir äldre när man börjar använda uttryck som "friskt" i sitt vardagliga språk...) Ungarna somnade snabbt efteråt och vi vuxna fick en skön fikapaus.



Vi hann också med Ikea, Bauhaus, Skopunkten och Rusta, fika med Sara-Maria, Sandra och Katrin samt födelsedagsfest för Magnus. Fast den åkte vi på själva - i fixarkläder - för barnens läggtid närmade sig... Kvällen avslutades med lördagsmys i soffan. Perfekt avslutning på en lång och trött dag!

Söndagsmorgonen blev en riktigt lång sovmorgon. Alla var nog helt slut, både tjejerna och vi! Emmelie och jag gick mer promenad, fikade ännu mer och hade det skönt och mysigt medan Jacob skötte den andliga biten och var i kyrkan.



Lilly "hjälpte" mig att diska under tiden jag lagade mat, en jättegod köttgryta (om jag nu får skryta om min egen mat!).



När Jacob kom hem hade han med sig bror Samuel och senare anslöt Josefine. Men då var Lilly helt i upplösningstillstånd över hemresan, hon var livrädd att bli lämnad kvar eller nåt, så utpackningen blev något kaotisk! Stackars Emmelie!

Rapport från uppackningen:
Antal kartonger i vardagsrummet: 0
Antal kartonger i köket: 0
Antal kartonger i badrummet: 0
Antal kartonger i sovrummet: 1

Ja, helt rätt! Vi bor i sovrummet nu! Jacob slet hårt hela torsdagen, och äntligen fick vi flytta ner från vinden och in i sovrummet och vår egen säng. Det är underbart!

Jag hade nämligen börjat känna en skum lukt på vinden. Jag trodde det var en död mus eller nåt, men det luktade lite för mycket - med risk för att låta vulgär - bajs för det... Mystiskt! En envis lukt som satte sig i kläderna och håret... Till slut hittade Jacob vad det var. Det är tilluftsröret till avloppet som är tätat med fel tätgegga! Det ÄR bajs som luktar!

Fick ett mindre utbrott och stackars Jacob fick trösta...



Här har han ställt in garderoberna. Baksidorna fick vi spika dit ståendes eftersom rummet var för fullt av saker för att kunna lägga garderoberna ner. Jacob gav mig den högra hammaren, sen skrattade han åt mig när det lät som en hackspett när jag spikade!



Vi fick stå rätt tajt mot väggen också...



Sen puttade vi tillbaka dom och stoppade dit inredningen.



Till sist fick vi - efter två veckor i resväska - packa upp fräscha kläder. En fröjd!



- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar