torsdag 28 oktober 2010

Home made hollandaisesås

Vad gör man när man nyss varit på Ica Maxi och handlat, kommer hem alldeles slut efter jobb, gym och nämnda handling, är jättesugen på lax med hollandaisesås och potatis, har köpt lax och potatis, men glömt såsen?

Det första man inser är att you live on the country side now baby. Det andra man inser är att nån sås från affären kommer det inte att bli ikväll.

Det första man sen gör är att sucka högt över livets och universums nycker. Det andra man gör är att man löser problemet. Om jag inte kan komma till såsen, då får såsen komma till mig helt enkelt.

Alltså slår vi upp kokboken och läser:
"Omsorgsfullt tillagad hollandaise är en sann njutning och fulländar en rätt med kokt fisk, nykokt sparris eller lättkokta grönsaker."
Jaha, det lät ju bra! Även om vi skulle ha pepparstekt lax och potatis till. (I vårt hushåll räknas ju i och för sig potatis till grönsakerna, annars skulle det inte vara grönsaker så ofta!)

Vi gav oss i kast med uppgiften. Först smälta smöret på svag värme i en kastrull. Tur att jag har en smörkastrull då, tänkte jag.


Äggulorna separerades från vitorna bland annat genom att ett ägg satt fast i kartongen och så att säga separerade sig själv när jag lyfte upp det...


Sen skulle man vispa vatten och äggulor i en liten kastrull (en till?).


Efter detta skulle den lilla kastrullen ställas i en större kastrull (en tredje?) med sjudande vatten och så skulle man vispa kraftigt tills det tjocknade. Började bli otålig nu, vilket mickel! Ställde den lilla kastrullen i potatisvattnet istället.


Sen skulle smöret i, det som stått vid sidan av tills saltet sjunkit till botten... Jacob hällde smör och jag vispade.


Såsen började bli riktig fin nu! Tjock och fluffig. Inget av bottensatsen kom med heller! Jag var otroligt stolt! Smaksättningen bestod av salt, cayennepeppar (bytt mot chilipeppar) och citron (bytt mot lime). Den var len och krämig och otroligt supersmaskigt god!


Problemet var bara att nu var såsen kall! Allt vispande och donande hade ju skett utan värme, exakt som det stod i kokboken, men nu var vår fina omsorgsfullt tillagade hollandaise kall!

Jag skulle bara värma den lite lite. Plattan var inte ens på utan bara på eftervärme! Men ack vad han skar sig. Riktigt ohjälpligt totalt genomskuren blev den.

Säga vad man vill om omsorgsfullt tillagad hollandaisesås, men den man köper på paket skär sig aldrig...

- Posted using BlogPress from my iPhone

3 kommentarer:

  1. :D Härligt inlägg! :D Synd bara att såsen skar sig. :(
    Alla dina bilder fick mig att tänka på den här sajten: http://thepioneerwoman.com/
    Har du kollat på den nå'n gång? Om inte... kolla på hennes recept (under fliken 'cooking')! :D
    Jag köpte hennes bok (där hon samlat massor av recept - förklarade på samma sätt som på bloggen: med massor av bilder - blandat med andra underbara bilder från hennes liv på ranchen) i julklapp till syrran förra året. Hon höll på att trilla av soffan så chockad och glad blev hon! :D Det var nog den mest lyckade julklapp jag nå'nsin köpt! "by far"! :D
    Hoppas det går bättre nästa gång med era "husligheter". ;)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ajdå... Det var ingen höjdare med andra ord. Men ni lyckades ju göra såsen i alla fall, det är inte alla som gör. Bättre lycka nästa gång...(att komma ihåg den på maxi det vill säga :) Planera gärna in en middag eller fika hos oss innan ni handlar på maxi nästa gång!
    KRAM

    P.s. Jag räknar nog också potatis som en grönsak, så länge du inte räknar pommes frites som en grönsak som amerikanarna gör:)

    SvaraRadera
  3. Oj så duktiga ni är som ens försökte er på att göra såsen...d hade jag aldrig gjort=) Det hade blivit någon vit sås med fiskbuljong o dill tror jag=)
    Kram!!!

    SvaraRadera