onsdag 6 oktober 2010

Lusning?

Det är så mycket man vill skriva om, men det är så svårt att hitta tid! Varje dag händer saker och så tänker jag: Det där, det bara måste jag skriva om! Men så kommer man hem, är helt slut och har en massa fix att göra och så slutar det med att jag bara skriver nåt litet inlägg på telefonen. Det blir alltid lite kortare då, lite mindre funderingar och sånt, för det är inte lika bra tangentbord som på en riktig dator. Det tar sån tid! Sen har vi inte fått igång internet hemma ännu, för det är strul på telefonen. Telefonmannen ska komma idag och titta på det (andra gången han kommer till oss!) och sen när telefonen fungerar, då tar det ca en månad innan internet fungerar! Suck...

I alla fall så trivs vi väldigt bra! Det blir mer och mer ordning. Köket har fått bestickinlägg till alla lådorna och jag köpte gardiner på IKEA förra veckan så nu är det riktigt fint! Vardagsrummet har bara tre kartonger kvar med film, prydnadssaker och stereo i. Det får väl anses okej ändå... De är ju snabbt upplockade! Köpte också ny matta till vardagsrummet. En otroligt opraktisk, långhårig, vit och alldeles underbar matta! Törs knappt gå på den!

Värre är det med sovrummet. Min stackars finaste sliter med dessa garderober! Han jobbar från det han kommer hem till åtta-halv nio men ändå räcker inte tiden! Det är lite synd om honom faktiskt. Under tiden klagar jag... Har slut på nästan kläder eftersom vi bara tog med oss för en vecka, och nu är vi uppe i två. Hittar inget som är rent och samtidigt matchar längre och börjar tycka att mina kläder luktar lite underligt... Typ sommarstuga... Typ damm och lite unket... Typ som det luktar på övervåningen... Typ som jag INTE vill lukta!

Antalet dödade flugor per dag är nere i runt 20. Framsteg!

Fick också en väldigt fin inflyttningspresent av Kalle igår. Tack! När vi kom hem stoden jättesäck (1250 kg) med huggen björkved på gården. Bara att bära in! Gick tre vändor med skottkärran, men lyckades bara tömma knappt en tredjedel... Det kommer räcka länge för oss!

På jobbet har jag den lugnaste veckan på länge! Alla nior är på språkresa och åttorna på prao. Det betyder att jag hinner LUS:a mina elever i sjuan i lugn och ro. Underbart! (LUS har inte med löss att göra utan med läsutveckling, ni som inte redan visste det...) Veckans bästa konversation hade jag med en elev som inte uppfattat skillnaden utan frågade hur länge man blir borta från skolan när man lusats. "Ungefär 20 minuter," sa jag. Han envisades med sin fråga ett bra tag, tills jag fattade att han trodde det rörde sig om LÖSS! Då gick det upp ett ljus för både honom och mig, och han utbrast, ett i läraröron underbart, "A-ha!" Jag älskar när mina elever får uppenbarelser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar