måndag 4 oktober 2010

Kräftskiva i Alsike




Söndagskvällen var bokad för en sen länge planerad, och flera gånger uppskjuten, kräftskiva med mamma och pappa, Samuel, Josefine, Johan, Jacob och jag själv. Bonus blev att tjejerna hunnit komma, så det blev kombinerat välkommen-fest och kräftskiva.

Jag hade köpt hattar, girlander och kräftformad konfetti. Mamma och pappa hade satt upp allt, dukat och gjort flera pajer och annat gott. Vi är nämligen inte så mycket för själva kräftorna i vår familj...


Esther tittade på fatet med rynkad näsa och frågade om det var dom där som var kräftor.
"Ja," sa jag. "Det är dom vi ska äta!"
"Inte jag!" kom det mycket bestämt.

Men till slut skulle hon smaka i alla fall. Ben, klor, rom och stjärt fick omdömet "gott", men bara en tugga. (Fast när hon hörde att det hette "stjärt" skrattade hon så hon kiknade! "Stjärt!" Och så fnissade hon så hon vek sig dubbel. Det är ju ett ord som är oslagbart kul i en fyraårings värld...)
"Kan man äta doms öga?" frågade hon efter en stund.
Konstiga unge! Ögat fick bästa omdömet!



Kommentaren till mamma blev:
"Farmor, vad söt du är i hatten!"


Elmira åt inte så mycket mer än storasyster, men så hade de fått pannkaka ett tag innan...



Så här snygga var de andra:











Som vanligt kom jag inte med själv... Men vi hade en mycket trevlig kväll med skratt och skoj. Det är underbart med familj!

(Elmira var nog lite hungrig ändå, hon åt nästan upp sin filt...)



Avslutar med bästa bilden. Akta dig, Samuel, så den inte återkommer på bröllopet...


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar