lördag 25 december 2010

Att jaga en julgran

Det känns lite efter att skriva om julgransjakten nu, när julafton har varit, men jag hann inte före! Det var allt möjligt som skulle göras och innan jag fick jullov - äntligen - var jag så stressad att jag nästan började grina på Ica när jag inte hittade priset på citroner.

I alla fall skulle vi inte ha nån gran. Inte en riktig alltså utan bara den gamla plastgranen. Det har varit en dröm länge att få ha en riktig gran, men om man aldrig firar jul hemma, varför ska man då köpa ett barrande träd? Alltså har vi nöjt oss med plast. I år skulle vi dock fira hos oss och jag ville så gärna ha en riktig!

Orsaken till granbeslutet var alltså inte ideologiskt utan ren snålhet. Jacob blev nämligen uppsagd på grund av arbetsbrist alldeles före jul och jag gick direkt ner på sparlåga så att säga. Ingen gran. Inga dyra presenter och ingen lyx. Men så huxflux genom Guds nåd fick han både ett nytt jobb OCH sitt gamla tillbaka! Och då, då kom önskan om en riktig gran tillbaka.

Men inte fanns det några granar kvar. Bara jättedyra kungsgranar Premium Gold för 499 kr. Och så dyr gran köper jag inte. Max 200 hade jag tänkt, det skulle ju köpas fot och matta också! Men när vi frågade fick vi veta att det visserligen bara fanns såna granar kvar, men eftersom det var så nära dopparedan var de sänkta till 179 kr! Dessutom återbäring efter jul med 100 kr. Hurra!! Vi valde ut en tjockis och jag flinade som en tok hela vägen till bilen. En riktig gran!

På Bauhaus hade de bara fula julgransfötter i plast så vi åkte till Jula där vi sett en snygg fot förra veckan, när vi inte skulle ha nån gran... Men dom var slut! Slut? Vaddå slut? Nu när jag äntligen fått min gran, fick jag ingen fot då?

Efter att ha besökt Plantagen och Rusta och bara hittat samma fula fot som på Bauhaus gav jag upp. Det verkade som om alla fötter till lämpligt pris måste se ut som gröna landminor i plast med handbromsfäste på. Fy!

Det slutade med att vi köpte en halvful, halvdyr sak på Rusta. Dagen efter var Jacob till Jula igen och till min lycka fanns den fina foten där. Till reapris!


Och granen, den var den finaste jag sett! Tjock och med ickestickiga barr. Helt underbar!

Lite julpynt till sovrummet blev det också.





Är det rea så kan man ju unna sig lite kitsch!

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar