tisdag 9 augusti 2011

Blå fingrar och en försvunnen sandal

Tjejerna och Johan kom på förmiddagen så vi började med fika. Sen fyllde vi badpoolen och medans flickorna busade och hällde vatten överallt, plockade Johan och jag aronia. När vi hade plockat en dryg tredjedel, hade vi fått ihop nästan 10 liter bär. Man blir alldeles blålila om fingrarna när man har plockat, men det går fort eftersom dom sitter i stora klasar och inte kladdar alls. Bären är ganska fasta och lite kärva, påminner om svarta vinbär och slånbär i smaken och som rönnbär i växtsättet. Jag har skaffat en saftsil, så jag ska prova att göra saft.

Rosorna får vänta... Man hinner inte allt...

Efter en stund började det regna och Johan åkte för att hämta Hanna L på Arlanda. Jag hade lovat film om det blev dåligt väder, och självklart blev det Barbie-Tummelisa. Den handlar inte alls om Tummelisa som i sagan och den är... tja, ROSA! hela filmen är som en gigantisk rosa maräng... Man blir lite trött så det är tur att man inte måste sitta där hela filmen... Ungarna är såklart helt inne i filmen och skriker av skratt eller sitter helt tysta om det är spännande. Esther kommenterar det som händer och vi pratar lite då och då. Man ser teven från köket, vilket är mycket praktiskt om man vill baka samtidigt!

Eftersom jag var i de husliga tagen hann jag baka bullar, dammsuga, värma lunch och hjälpa flickorna att baka chokladbollar innan Hanna och Johan kom tillbaka. Chokladbollarna fick rosa kokos som blev över från Josefines möhippa.



-Pappa, jag är färdig! (kort tystnad)
-Nej, jag menar Hanna Ledin, jag är färdig! (ny tystnad, liksom fundersam över varför ingen svarar...)
-Nej, jag menar Sara, jag är färdig!
Det är inte lätt att veta vem man ska ropa på alltid...

Vi hann med tre vändor i poolen och två regnskurar innan mamma och pappa kom. Till middag blev det Kyckling Tetrazini, se recept på Sandras blogg. Ett mycket gott och barnvänligt recept! 5 liter aronia hamnade i frysen, resten väntar på morgondagen.

När alla skulle åka var Elmiras ena sandal helt borta! Ingen hade sett den och hur vi än letade kom den inte fram! Till slut fick hon åka hem med bara en sandal, tur att de fick skjuts... När vi skulle gå och sova, då hittade vi den! Den låg i våran säng, under en massa grejer, inrullad i nåt så den inte syntes.

Som sista helt och hållet lediga dagen måste jag säga att den blev otroligt bra! Det är höst i luften, det är dags för en ny kalender och det liksom känns i hela kroppen att det är slut på sommarlovet. Jag känner mig redo...

- Posted using BlogPress from my iPhone

1 kommentar:

  1. Hahahaha, ja det är många som kan torka - eller vad det nu var som skulle göras!
    Skönt att sandalen hittades!
    TACK för en trevlig kväll!!!!

    SvaraRadera