torsdag 4 augusti 2011

Åland - dag 1 och 2

Solsken, havsbris och lite vågskvalp... När man har det så bra som idag, känns första dagen nästan overklig. Idag är vi på Sandösunds camping och badar. Vi tänkte ta färjan runt i skärgården, men vi missade den så bad är plan B. En riktigt bra B-plan faktiskt.

Vi tog Eckerö-linjen i söndags. Åt otroligt god buffé och pratade hela resan. Framme på Åland brummade vi mot Svinö Stugby där vi bokat stuga för fyra. Vi åkte längre och längre ut på landet. Vägbeskrivningen var lite fattig, så vi körde fel innan vi slutligen hittade ett ruckligt hus med en grön skylt: reception.

- Vill ni titta på lediga stugor?
- Nej, vi har bokat 3 nätter.
- Jaha... Nycklarna sitter i dörren.

Skum känsla... Visste dom inte att vi skulle komma?

Lite längre fram på en smal grusväg låg mycket riktigt stugor. Lekstugor. Plats för två. Knappt. En stuga var lite större med fyra bäddar. Fast kanske egentligen lagom för två.

Jag blev helt stum först. Det var ju inte riktigt så här det sett ut på internet! Där var stugan stor, med glasveranda och pentry. Här: ministugan från lilleputtlandet.

Och det blev inte bättre.

Det skulle finnas ett servicehus med pentry och matsal. Jo...

Det var ett fallfärdigt skjul som luktade mögel. Borden var skrangliga och det fanns knappt ett glas som var likt ett annat. För att inte tala om rent. Duscharna låg i ett separat "hus" som jag trodde var ett vindskydd... I say no more.

Vid det här laget kunde vi bara skratta. Det blev ju värre och värre, det måste ha varit den sämsta stugbyn på hela Åland!

Men dödsstöten kom vid toaletten. Vi började titta efter den för det fanns ingen skylt eller hänvisning nånstans.

Det var Maria som hittade den.

Det fanns papper, men det var det enda som fanns typ... Det fanns inget lyse och inga fönster, så man fick ha dörren öppen. Enda ljuskällan syntes när man satte sig ner och reste sig upp. Det var nämligen öppet under sitsen, rakt ut bakom dasset! Och ingen tunna här inte, här gör vi vår business direkt på backen. Eller, dom första hade gjort det, när vi kom var det tämligen högt under sitsen...

Så det som började som en billig stuga, visade sig var en riktig rip-off. Den enda affären i närheten som höll öppet söndag kväll tog såna överpriser att en frukost bestående av ost, smör, lingongrova och risifrutti gick på nära 300 kr.

Vi var dock så trötta att vi sov gott ändå, trots knarrig säng med tunn madrass och en mysko lukt i stugan...

På plussidan fanns en riktigt söt badstrand med augustiljummet vatten och jättevackra klippor. Vi tog en ljuvlig kvällspromenad!

Dagen efter reklamerade vi boendet och blev lovade pengarna tillbaka. Vi letade upp ett gästhem (Kronan) i Mariehamn istället. Mycket bättre! Rent, fräscht, luktade gott och bäst av allt: sköna sängar och riktig toa!

Igår gick vi runt i Mariehamn. Lite shopping, lite promenad och helt fantastisk lunch! Så ska livet levas!

Idag: tur till östra Åland och stranden. Inte helt fel som sagt.

Och som vi uppskattar ALLT efter det första stället... Dagen efter läste vi i tidningen att Svinö Stugby hade fått kritik vid nån inspektion.

Det var dålig ventilation.