torsdag 18 augusti 2011

Oväntat besök

Det blev ingen canelloni på tisdagen, för vi var hos Pär-Inge och Petra eftersom dom firade 25-årig bröllopsdag. Det var en överraskningsfest för Petra, och jag var lite nervös innan, men hon blev jätteglad! Det var trevligt och god mat. Så vi slapp liksom laga själva...

Trots att det tog emot i ordningssinnet att laga en maträtt som det stod tisdag på när det var onsdag, så tog vi oss för att laga canellonin på onsdagen istället.

Det var färska lasagneplattor som man bredde med ricotta. Sen la man på skinka och skivad zucchini. Efter det rullade man ihop plattan och hällde tomatsås med basilika över och så in i ugnen i 20 min. Vårt lilla Ica hade inte ricotta, så vi fick tipset att ta vanlig creame cheese och det gick super. I receptet var det också färdig tomatsås, men jag gillar inte e-nummer så mycket, så jag gjorde egen på krossade tomater, färsk basilika, en vitlöksklyfta och salt och peppar. Till det hade man rucola och oliver. (bild från ica.se)



RECEPT

Ingredienser
400 g färska lasagneplattor
1 zucchini
250 g ricottaost
salt och peppar
240 g rökt skinka
1 msk olivolja
1 förp pastasås med basilika (à 390 g)
1 dl vatten
Till servering
65 g ruccola
1 burk gröna oliver (à 140 g)
Gör så här
Sätt ugnen på 225˚C.
Lägg ut lasagneplattorna på skärbrädan. Skiva med hjälp av en osthyvel långa remsor av zucchini.
Bred på 1 msk ricotta på varje pastaplatta. Krydda alltsammans med salt och peppar. Lägg på zucchini och skinka, rulla ihop.
Smörj en ugnssäker form med olivolja och lägg i rullarna.
Blanda tomatsåsen med 1 dl vatten och häll över rullarna, klicka på resterande ricotta och sätt in formen mitt i ugnen och baka av i ca 20 minuter.
Servera cannellonin med rucola och oliver.

Mitt när vi står där o donar, ringer det på dörren. Vem kan det vara? Det var Bertil och Allan från bönegruppen! Allan var övertygad om att den 17 var en torsdag, och då var det ju bönegrupp idag! Fast det var ju onsdag... Bertil skämdes lite, men det gjorde ju inget! Våra två gulliga farbröder stannade på mat och vi hade en trevlig stund.

Därför kan jag säga att det var mycket gott, för det sa vi alla fyra! Fast ingen bild, för det glömde jag ta en...

Vi har också möblerat om i arbetsrummet, så att Nadia ska få en säng hos oss. Det blev nästan klart.

- Posted using BlogPress from my iPhone

1 kommentar: