måndag 21 juni 2010

Första sommarlovsdagen?

Hade bett Jacob väcka mig med kaffe och tidning när han vaknade, trots det fattade jag inte vad som pågick när någon helt utan förvarning tryckte upp en kaffekopp under näsan på mig. "Godmorgon!" På morgnarna vill jag ibland ha en snoozeknapp på Jacob, han är alltid så oförskämt pigg!

Men jag lyckades i alla fall få i mig kaffe och läsa tidning och kände mig efter en timme som en människa igen. Då gick Jacob till jobbet och jag fortsatte läsa boken jag började på igår kväll. Ingen kan hejda döden heter den och är Stieg Trenters debutbok från 1943. Ni som inte läst Trenter, gör det! Det är underbart språk och en kultur så annorlunda mot vår trots att handlingarna allting utspelas i Stockholm. Det är fröken si och så och Herr Doktor och konstaplar till höger och vänster. Folk telegraferar och ringer från charkuteriaffärer och måste stå på ett fotsteg för att komma in i bilen. I just den här boken är det sommar och det är en underbar sommarlovsommar trots mord och hemskheter. Rekommenderas! Den tog slut och till frukost började jag på Det lömska nätet av Helene Tursten. Hon skriver också väldigt bra! Den är snart slut den med, och då väntar Tomas Bodströms första deckare...

Men största delen av dagen gick åt till farfars kapell. Tyget var hemskt bökigt att hålla på med och så var det viktigt att det blev helt rätt. Men nu är det klart - så när som på öljetterna. Imrogn bär det av till underbara Revsudden och farmor och farfar. Då kommer det att kännas som sommarlov!


Dagens lycka är att brevet med det viktiga pappret från England kom! Yey! Snart får vi åka!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar