lördag 12 juni 2010

Omtyckelse – en liten kärleksförklaring i vardagen

03 Apr Allmänt

"Tänk att du finns, att Gud skapade dig så fin, bara för min omtyckelses skull."

Jag skrattar lite. "Omtyckelse? Är det ens ett ord?"

"Det är klart att det är ett ord, jag sa det ju nyss. Omtyckelse. Det är jättebra. Det är nån som har sagt till mig att svenskan har oändliga möjligheter att skapa nya ord."

Point. Det var jag som sa det…

"Finns det inte redan ett ord som menar samma sak då? Det är ju onödigt att skapa nya ord om det finns ett som funkar."

"Vad skulle det vara då?"

"Förnöjelse kanske?"

"Hm, neh, förnöjelse betyder ju att jag kan ha dig som en sak, ett nöje. Jag vill ju inte ha dig som en grej. Jag vill prata med dig. Krama dig. Vara med dig. Tycka om dig."

Det blir tyst en stund, sen fortsätter han:

"Omtyckelse är helt rätt ord, tycker jag."

Så kan det gå till när vi skapar nya ord…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar