onsdag 9 juni 2010

Soffbordet klart!


28 Mar Allmänt


Det är lite som att titta på Animal planet, sa Sandra.


Vi satt tillsammans vid köksbordet och tittade genom glasdörren ut på balkongen. Där ute stod Jacob och funderade. Han tog bort skynket från "balkongverkstan" och tog fram en låda. Funderade en stund, mumlade för sig själv, kliade sig i huvudet och tog fram en annan låda. Sandra och jag som satt inomhus fällde kommentarer i stil med "Nu tar han upp en låda, han ser fundersam ut." och "Vilken skruv ska han välja, det finns många sorter." Om ni lägger på Arne Weises berättarröst till det så förstår ni varför det kändes som Animal planet.


Min älskade höll på att välja skruv till det nya soffbordets ben, när hans fru kärleksfullt hånade honom på detta vis. Nytt soffbord har vi haft behov av länge. Det gamla var min mammas gamla soffbord som hängt med i bra många år. Stort och slitet var det, med fläckar som aldrig gick bort fast man tvättade och torkade… Vi hade letat soffbord ett tag. Det enda som passade någorlunda var ett från Mio. Fast det var runt och jag hade fått för mig att jag ville ha ett format som en paisley. I och för sig så skulle Jacob lätt kunna fixa formen, men nästa problemet var benen. Jag ville ha såna där smala "pinnben" som det var på Mio-bordet. Men hur skulle vi få tag på såna till en egen skiva? Mio-bord är inte gratis…


Lösningen hette Chilli. Där säljs bord med likadana ben som på Mio, billigare (inte gratis, men billigare…). Vi funderade och kom fram till att om vi köpte det minsta bordet, med fyra ben, så fick vi rätt sorts ben och med en lös skiva så blev det dessutom blev det rätt form på skivan.


Alltså köpte vi ett bord på Chilli, en ekskiva på Bauhaus och nu, ett par veckor senare, har vi ett supersnyggt bord med paisleyform och "pinnben". Den är slipad och oljad och har mjuka runda kanter. Helt perfekt!


Bonus är att vi gjort den tillsammans. Funderat tillsammans på skivans paisleyform, på hur mycket kanten ska vara rundad, på hur slipningen känns och på var benen ska vara placerade för att bordet ska bli både stadigt och snyggt.


Efter kvällsfika på nya bordet framför Arn-filmen som vi köpte på MediaMarkt (plus en ny dammasugare ) kan jag meddela att bordet fungerar utmärkt.




Jacob och Sandra inviger bordet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar