lördag 12 juni 2010

Veckans bok: Grabben i graven bredvid av Katarina Mazetti

19 Apr Böcker


Läste klart den i helgen och jag måste säga att den var helt annorlunda än jag tänkt mig! Vet inte om den var bra eller dålig faktiskt… Den var annorlunda i alla fall! Har inte sett filmen, det är nästa punkt…

Boken är en kärleksroman som handlar om en kvinna och en man i åldern 35-40 år. De har båda anhöriga som är begravda bredvid varandra på kyrkogården och börjar prata av en slump. De är så olika man kan bli och det finns såklart många hinder. Det största är nog att ingen av dem kan kompromissa för att få kärleken att fungera utan mest försöker förändra den andre. Slutet är överraskande och irriterande omoraliskt. Varje kapitel har två delar där man följer hennes tankar och hans tankar kring samma händelse.

Jag gillar romaner där personerna utvecklas, och på slutet måste jag nog säga att de är annorlunda än i början. De har kommit ut ur sina skal och börjat interagera med andra. Frågan jag ställer mig är om deras kärlekshistoria är ett exempel på "true love" med enorma hinder eller om det är ett "rebounce"-förhållande, dvs det mellanförhållande man kan ha efter en lång relation men som inte är menat att hålla… Det verkar inte huvudpersonerna heller veta…

Boken är ganska rolig faktiskt. Det var kul att följa deras olika funderingar kring samma sak och dikterna i början av varje kapitel var tänkvärda. Jag läser inte dikter så ofta, men jag uppskattar dem mycket när jag väl gör det. Den var inte så tjock och tungläst heller. Det innehöll en del sex som i de flesta kärleksromaner för vuxna, och slutet gjorde mig arg. Ska be Jacob läsa den också så kan vi kolla på filmen sen…

Rekommenderar jag den? Tja, för vuxna. Den är ju lite smårolig. För barn? Nope, för mycket sex och moral jag inte kan ställa upp på…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar