lördag 12 juni 2010

Vad heter en gammal person?

22 Apr Okategoriserat

Är i datasalen med åk 8 för att skriva novell. De har med sig en liten skiss och ska skriva första utkastet. De sitter snällt och skriver och jag går runt och hjälper till när det behövs.

Jag stannar vid en tjej som sitter och funderar.
"Vad tänker du på då?"
"Jag tänker på en person i berättelsen. Jag vill skriva om en gammal person men jag hittar inget namn", säger hon och ser fundersam ut.

Vänlig som jag är försöker jag hjälpa till. Mängder av namn snurrar genom huvudet. Agda? Bertil? Hulda? Gunvor? Bengt? Gunnar?
"Det ska vara en kille", säger hon. "Jag har tänkt på Nils, fast det känns lite för gammaldags…"
Jag stannar upp. Tänker att det är bäst att kolla vilken ålder ungefär hon tänkt sig, så jag inte säger nåt töntigt namn.
"Hur gammal då hade du tänkt", frågar jag.

Det är då det kommer, smällen som man inte förberett sig på. Den där stunden man skämtat om men inte tagit på allvar. Insikten. Ångesten. Skräcken. Allt på samma gång när hon eftertänksamt säger:

"Typ 30, tänkte jag"

Va, tänker jag. JAG är ju snart 30, och jag är INTE gammal!

Jag säger till eleven:
"Tack för den, det var ju schysst!"

Hon ser på mig i chock och blir alldeles stum. Säkert tänker hon: "Åh, nej! Jag kallade fröken gammal! Där rök betyget…" Men sen ser hon att jag flinar och fattar att jag är en mogen vuxen med sund självdistans som visserligen ska fylla 30, men som är ung och fräsch som en nyponros inuti. Eller nåt.

Det slutar i skämt och skoj i alla fall. Vi kom fram till att Martin eller Peter kanske är lämpliga namn. Hon fattade att jag retats med henne och ärligt talat, det är okej att fylla 30 snart. Det känns konstigt såklart. En känsla av att "va, har nån ätit upp tårtan utan mig!" blandat med lättnad och trygghet. Jag vet vem jag är och vill inte vara 14 igen. (fast 23 har alltid känts som en bra ålder…)

Tränade med Hanna L på kvällen (styrkebaspass) och åt köttfärsbiffar med klyftpotatis och chilibea som Jacob gjort. Har inte sett en mc-tidning på flera dar förresten. Märkligt…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar